El Consell Comarcal de la Selva aposta per la formació per afrontar la transició energètica

L'acte s’emmarcava dins de les activitats programades per la Setmana de l’Energia 2018, que té com a lema principal, la transició energètica
 

El Consell Comarcal de la Selva ha organitzat aquest passat divendres 22 de juny la sessió tècnica: “Foment de l’autoconsum fotovoltaic i el vehicle elèctric en l’àmbit municipa”l. Aquesta jornada, organitzada a través de l’Agència Comarcal de l’Energia, tenia com a objectiu posar a disposició de tècnics i responsables municipals informació relativa a les novetats en autoconsum fotovoltaic i en la mobilitat elèctrica.


L'acte s’emmarcava dins de les activitats programades per la Setmana de l’Energia 2018, que té com a lema principal la transició energètica.
El Consell Comarcal de la Selva, a través de l’Agència Comarcal de l’Energia, ha organitzat la jornada per posar a disposició de tècnics i responsables municipals informació relativa a les novetats en autoconsum fotovoltaic i en la mobilitat elèctrica.

La primera sessió, sobre l’autoconsum fotovoltaic, ha repassat el marc normatiu actual, posant èmfasi en que aquest model és legal i viable i que s’ha d’anar estenent com en d’altres països europeus, sobretot els nòrdics, que en són els pioners malgrat que no disposen de tantes hores de radiació solar com en el nostre territori. Per altra banda ha explicat els tràmits que ha de passar qualsevol usuari per a legalitzar la instal•lació d’autoconsum i ha plantejat als representants municipals una simplificació dels tràmits i documentació necessària per alleugerir el procés, tant pel que fa a terminis com econòmicament. Mentre els ajuntaments no donin aquestes facilitats, els ciutadans no s’adheriran a aquests sistemes. Com a conclusió, es recomana simplificar els tràmits i els costos associats i regular bonificacions fiscals tant en l’impost de béns immobles (IBI) com en l’impost de la construcció (ICIO).

La segona sessió s’ha centrat en el vehicle elèctric, passant per les normatives existents, els tipus d’infraestructures i les propostes de futur. L’objectiu principal és dotar els principals eixos viaris perquè totes les persones usuàries puguin carregar els seus vehicles en qualsevol punt del territori català. La importància d’incrementar les infraestructures i disposar d’una bona xarxa farà incrementar que els ciutadans s’acullin a l’adquisició d’aquest tipus de vehicle.


L’Agència Comarcal de l’Energia ha apuntat, a la cloenda de l’acte, que una de les funcions que executarà serà el suport i acompanyament als municipis en la consecució d’aquests objectius, començant per l’assessorament en la redacció d’una proposta d’ordenança municipal orientada al foment de l’autoconsum i la mobilitat elèctrica als habitants dels municipis de la comarca.
 

El Consell Comarcal de la Selva organitza una jornada en el marc de la Setmana de l'Energia


Aquesta sessió es farà el pròxim divendres 22 de juny al matí a la sala d’actes del Consell Comarcal de la Selva


El Consell Comarcal de la Selva ha organitzat una jornada que té com a objectiu facilitar eines als ajuntaments per implantar i promoure l’autoconsum, a través d’energia fotovoltaica, i fomentar la mobilitat elèctrica. Aquesta jornada, que s’emmarca dins la Setmana de l’Energia, està dirigida a tècnics municipals i responsables dels ajuntaments.
La sessió s’iniciarà a les deu del matí amb una benvinguda i presentació i, seguidament, es farà la sessió inaugural: “Foment de l’autoconsum fotovoltaic, a càrrec de Toni Campaña, de l’Institut Català de l’Energia. En el transcurs de la selva intervenció, parlarà del marc normatiu, dels tràmits municipals amb la companyia elèctrica i amb l’ICAEN, de la promoció i el suport des de l’ICAEN, de la taula d’impuls a l’autoconsum fotovoltaic a Catalunya i de la línia de subvencions.


En la segona part, Miguel Àngel Escobar, també de l’ICAEN, parlarà sobre l’Estratègia d’impuls elèctric a Catalunya i sobre les infraestructures de connexió a la xarxa. els punts de recàrrega, tecnologies disponibles, autoconsum fotovoltaic i vehicle elèctric, línia de subvencions.

La sessió es clourà amb una taula rodona amb els ponents i un torn de preguntes obert als assistents. Aquelles persones que vulguin apuntar-s’hi només cal que enviïn un correu electrònic i confirmin la seva assistència a Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.
 

Tossa de Mar, Lloret de Mar i Blanes s'uneixen al pla integral d'Ecovidrio per augmentar el reciclatge de vidre a l'estiu

 

Més de 500 establiments hotelers de la línia de costa de Tossa de Mar, Lloret de Mar i Blanes participaran a la campanya 'Toma nota, recicla vidrio'

La iniciativa s'ha presentat aquest matí amb el suport de Josep Maria Tost, director de l'Agència de Residus de Catalunya juntament amb els representants dels municipis

La col•laboració de l'hostaleria, que genera gairebé el 50% dels residus d’envasos de vidre d'un sol ús, és clau per augmentar la taxa de reciclatge

● Ecovidrio realitzarà més de 2.000 visites d'informació i sensibilització als professionals hotalers i instal•larà 29 contenidors nous per facilitar el reciclatge d’envasos de vidre

Ecovidrio, l'entitat sense ànim de lucre encarregada del reciclatge d’envasos de vidre, posa en marxa un pla integral per incrementar el reciclatge d'aquests residus als establiments hostelers de la costa mediterrània. En aquesta edició, els municipis catalans de Tossa de Mar, Lloret de Mar i Blanes s'uneixen a la campanya amb l'objectiu d'augmentar la recollida selectiva d’envasos de vidre, a través del contenidor, respecte a l'estiu de l'any anterior.


La iniciativa s'ha presentat aquest migdia a Lloret de Mar en un acte que ha comptat amb l'assistència del director de l'Agència de Residus de Catalunya, Josep Maria Tost; el president del Consell Comarcal de la Selva, Salvador Balliu, l'alcalde de Lloret de Mar, Jaume Dulsat; el regidor de Medi Ambient de Tossa de Mar, Francesc Nadal; el tinent d'alcalde i responsable del Servei de Neteja i Recollida de Residus de Blanes, Nicolàs Laguna i el director d'Operacions d'Ecovidrio, José Fuster.


L'estiu és una època fonamental per incrementar el reciclatge d’envasos de vidre. L'impacte del turisme i l'augment poblacional, així com l'increment del consum en el sector hoteler, impliquen que al llarg d'aquest període es recicli aproximadament el 30% dels residus d’envasos de vidre de tot l'any. A més, la col•laboració del sector hoteler és clau ja que genera gairebé el 50% dels residus d’envasos de vidre d'un sol ús.

'Toma nota, recicla vidrio': una iniciativa per a l'hosteleria sostenible


La campanya 'Toma nota, recicla vidrio' arribarà a 506 establiments hostelers de la línia de costa de Lloret de Mar, Blanes i Tossa de Mar. Amb l'objectiu de mobilitzar als professionals d'aquest sector, Ecovidrio realitzarà més de 2.000 visites d'informació i sensibilització durant el període estival. A més, la entitat instalarà un total de 29 nous contenidors. Així mateix, lliurarà uns 500 cubs per facilitar el transport dels residus de envasos de vidre.

Els establiments adherits a la iniciativa competiran durant l'estiu i podran seguir la seva posició en el rànquing a través del web www.tomanotareciclavidrio.es. Els locals més compromesos amb el reciclatge d’envasos de vidre i que obtinguin major puntuació rebran com a premi una classe magistral amb un reconegut xef amb tres estrelles Michelin.

Per mobilitzar la ciutadania, Ecovidrio decorarà 29 contenidors 25 a Lloret de Mar, 4 a Tossa de Mar-, amb motius estiuencs. A més, l'entitat atorgarà als municipis que superin el repte d'incrementar el reciclatge d’envasos de vidre un reconeixement.

El reciclatge d’envasos de vidre es consolida com un element essencial en la lluita contra la sobreexplotació dels recursos i el canvi climàtic. En aquest sentit, la col•laboració d'ajuntaments, entitats locals i administracions públiques en general serà clau per garantir la transició cap a l'economia circular.

Els municipis de Lloret de Mar, Tossa de Mar i Blanes assumeixen el repte d'incrementar el reciclatge d’envasos de vidre i, en cas de complir les previsions, aconseguiran:
- Evitar les emissions de CO2 equivalents a retirar de la circulació 190 vehicles durant 1 any.
- Evitar l'extracció de 1.300 tones de matèries primeres de la naturalesa.
- Esgoten 2.540 MWh d'energia en la fabricació de nous envasos.

20 anys reciclant envasos de vidre


Els orígens del reciclatge d’envasos de vidre es remunten a la dècada dels vuitanta amb l’arribada dels primers contenidors a Madrid i Barcelona el 1982. Després de l'aprovació dels envasos i residus de envasos en 1997 i el començament de les operacions el 1998 , Ecovidrio es va convertir en l'entitat gestora d'un model de reciclatge que garanteix un servei públic, professional i al qual tenen accés tots els ciutadans. El reciclatge d’envasos de vidre és un element fonamental per contribuir al desenvolupament sostenible d'acord amb els principis d'economia circular.

Catalunya va signar l'autorització per a l'inici de les operacions d'Ecovidrio el juliol de 1998. En aquestes dues dècades de col•laboració públicoprivada, el quilogram per habitant de residus d’envasos recopilats a Catalunya s'ha duplicat: ha passat d'uns 9.8 quilos per persona el 1998 als 20 kg / hab que es reciclen actualment.

Ecovidrio és l'entitat sense ànim de lucre encarregada de la gestió del reciclatge de residus d’envasos de vidre. 8.000 empreses envasadores- més de 500 són catalanes- fan possible, amb la seva aportació a través del punt verd, el sistema de reciclatge.

 

El nou model de recollida de residus porta a porta s'inicia a Vilobí d'Onyar

Després d’una intensa campanya sobre aquest nou model de recollida, Vilobí d’Onyar donarà el tret de sortida aquest dimarts 29 de maig al vespre

 

El Consell Comarcal de la Selva, a través de l’empresa NORA, s’encarregarà de prestar aquest servei de recollida de residus

 

El municipi de Vilobí d’Onyar ja ho té tot a punt per a l’inici del nou model de recollida de residus porta a porta aquest dimarts, 29 de maig al vespre. Durant aquest matí s’estan retirant els contenidors del carrer, i es recullen els primers residus porta a porta: avui seran orgànica i paper i cartró. Només quedaran a la via pública els contenidors de vidre, alguns dels quals han estat substituïts per models Vacri dissenyats per facilitar el buidatge dels contenidors comercials.


Durant el mes de juny es mantindrà en actiu l'oficina del porta a porta a l’espai de la Casa del Mestre, des d'aquest dimecres 30 de maig i fins al 23 de juny, amb l’horari següent: dimecres i dijous, de les 16.30 a les 19.30h, i els divendres i dissabtes, de les 10 a les 13 h. Durant el mes de juny, els veïns podran obtenir,encara, l’equip de reciclatge, resoldre dubtes o notificar qualsevol incidència. A part de l'oficina del porta a porta, durant el mes de juny també es portaran a terme diverses accions de campanya per assegurar la correcta incorporació dde tota la població i el comerç a aquest nou model de recollida.


Durant el mes de maig s’han repartit un total de 950 cubells


Durant el mes de maig, i en el marc de la campanya d’implantació que s’ha fet des del Consell Comarcal de la Selva juntament amb l’Ajuntament del municipi, s’han repartit un total de 950 cubells. Durant les dues darreres setmanes, del 16 al 26 de maig, els veïns i veïnes de Vilobí d'Onyar han anat passant pels punts de repartiment de cubells de fracció orgànica habilitats a la sala dels passos perduts del teatre Sagrera de Vilobí.
En total s’han organitzat un total de deu sessions de repartiment i s’han atès entre 80 i 160 persones, que han estat informades sobre el servei i han rebut el seu equip de reciclatge composat per cubell de fracció orgànica de 10 o 20 litres, contenidor de fracció vegetal (qui en necessitava), fullets i imants amb informació sobre el servei i la separació dels residus i un paquet de bosses compostables.


Festa de comiat dels contenidors i benvinguda del nou servei porta a porta


Un dels darrers actes que s’ha fet en el marc d’aquesta campanya d’implantació del nou model de recollida va ser la festa de comiat dels contenidors i de rebuda del porta a porta, que es va fer el dissabte 26 de maig a la tarda. La festa es va fer al pati de l’escola Josep Madrenys i va comptar amb música en viu, inflable, bombolles, el joc de la terra, demostració del camió bicompartimentat i un punt informatiu on tots els veïns que ho varen voler varen poder-s’hi adreçar i resoldre els darrers dubtes. Unes tres-centes persones varen gaudir d’aquesta festa, que es va allargar fins al vespre.
En aquest acte hi van assistir l'alcaldessa de la població, Cristina Mundet, i el regidor de Medi Ambient, Quim Vivas, que van agrair la presència dels assistents recordant-los els motius que han empès a l'Ajuntament a apostar pel porta a porta i el que s'espera d'aquesta aposta.

 

Blanes celebra la implantació del nou model de recollida selectiva i neteja viària amb una jornada festiva

 

El president del Consell Comarcal de la Selva, Salvador Balliu, i el tinent d’alcalde responsable del servei, Nicolás Laguna, han encapçalat l’acte festiu que s’ha fet al Passeig de Mar de Blanes


Aquesta setmana han finalitzat els treballs d’implantació del nou sistema de recollida selectiva i neteja viària de Blanes, que ha suposat una intensa feina durant els darrers 30 dies arreu de tot el terme municipal. S’ha estat fent a través de l’empresa Nora, coordinada des del Consell Comarcal de la Selva, així com l’Àrea d’Enginyeria municipal i la responsable del Servei de Neteja i Recollida de Residus, comptant amb el suport de les Brigades Municipals i la Policia Local de Blanes.

Per celebrar aquesta fita, avui al matí el cèntric Passeig de Mar de Blanes, davant del Banc dels Músics, ha allotjat una jornada festiva, que ha començat a les 10 i s’ha allargat fins a quarts de dues de la tarda. Un dels moments culminants ha arribat a les 12 del migdia, quan s’ha fet l’acte institucional encapçalat pel president del Consell Comarcal de la Selva i de l’empresa Nora, Salvador Balliu, acompanyat de Nicolás Laguna, tinent d’alcalde d’Hisenda, Contractació i Patrimoni, i responsable del Servei de Neteja i Recollida de Residus de Blanes.

Després dels parlaments oficials, les diferents autoritats assistents a l’acte han fet una visita a la nova maquinària i els nous contenidors, que estaven exposats en una banda del passeig. Es tractava que la ciutadania i tothom qui estigués interessat en el nou material ja en funcionament els pogués veure de més a prop i conèixer els principals avantatges que suposa en relació a l’antic sistema dels darrers anys. Per això, des de les 10 del matí s’ha convidat a tothom a participar en aquesta jornada festiva que ha inclòs diversos ingredients.

Un d’ells ha estat una Carpa Informativa on s’ha fet divulgació dels avantatges del nou sistema, i tanmateix s’ha repartit material per fer reciclatge domèstic i altres obsequis relacionats amb la recollida selectiva. D’altra banda, al llarg de tot el matí hi ha hagut Espectacles d’Animació Infantil a càrrec del grup Atrapasomnis, així com la presència d’informadors de l’empresa NORA, que han explicat tots els detalls i avantatges de la nova maquinària i nous contenidors.

Nou Model de Recollida Selectiva amb nous contenidors i maquinària

Durant els darrers 30 dies s’ha estat implementant la complexa operació que ha suposat substituir els antics contenidors pels nous, havent-se estudiat totes les Illes de Contenidors que hi havia repartides arreu del territori blanenc. Després de fer un acurat estudi, s’han re-estructurat tenint en compte les noves característiques del sistema de recollida. Per això, n’hi ha hagut que s’han quedat igual que estaven abans, però d’altres que necessàriament s’han hagut de ressituar.

La principal diferència és que fins ara els camions utilitzaven el sistema de recollida posterior i superior, i ara ha passat a ser de càrrega lateral, amb la possibilitat que es pugui fer pel costat dret o per l’esquerra, en funció d’on estan situats els contenidors en els carrers. La laboriosa implantació ha consistit primer en delimitar les Illes de Contenidors arreu de Blanes, enganxar cartells informatius avisant els veïns, i després fer efectiu el canvi.

El nou material ha suposat un cost inclòs en el pressupost global de 3’3 M€, i per fer la implantació de manera molt més àgil s’ha llogat una nau industrial on s’han anat muntant les peces dels receptacles simultàniament a la seva instal•lació. Els nous contenidors tenen una capacitat de fins a 3.200 litres, doblant o fins i tot triplicant en alguns casos els antics que funcionaven fins ara.

Ja estan en marxa més de 900 nous contenidors i 20 nous vehicles

En total, s’han instal•lat 908 nous receptacles repartits en 300 Illes de Contenidors: 207 de brossa resta, identificats de color blanc; 174 de matèria orgànica, de color marró; 177 de paper, de color blau; 176 d’envasos, de color groc; i 174 de vidre, de color verd. S’ha augmentat el nombre de contenidors de selectiva en aquells punts on només hi havia rebuig i orgànica, posant-ne per abocar el material valoritzable en relació al què suposa un cost per abocar-lo: la resta.

Una de les principals millores pels usuaris, a banda d’una major capacitat, és que són de més fàcil obertura, a través de pedals i manetes per obrir la tapa, que igualment es pot fer manualment. Hi ha 20 àrees adaptades per a discapacitats físics, per facilitar l’operació de llençar els residus. D’altra banda, amb el nou sistema també han entrat en funcionament un total de 20 nous vehicles: 11 per a la recollida d’escombraries i 9 per a la neteja viària.

Dins el primer àmbit, hi ha sis nous camions de càrrega lateral: quatre ho fan pel costat dret, mentre que els altres dos ho fan per l’esquerra. També hi ha un vehicle per rentar l’interior dels contenidors i un altre que actua de satèl•lit per moure’s en cas que sigui necessari -de fet és el que s’ha utilitzar per instal•lar els nous receptacles-, dos recol•lectors per fer la recollida porta a porta i un altre lleuger amb plataforma i bolquet.

Simultàniament, des del passat mes de gener ja van començar a entrar en funcionament nou furgons de maquinària mòbil per millorar la neteja viària. Així, hi ha cinc vehicles auxiliars –dos dels quals són elèctrics-; dues escombradores de diferents capacitats, una cuba d’aiguabatre, i un furgó hidronetejador.

Altres millores del nou sistema de recollida

Una altra millora és que s’ha guanyat en agilitat, ja que l’operació de carregar la brossa dels contenidors es fa en menys temps, i fins i tot alguns veïns han valorat positivament que es fa de manera molt més silenciosa que no pas amb els antics camions. També s’ha reduït el personal necessari per fer la recollida d’escombraries diària.

Fins ara es necessitava un conductor i dos operaris de suport per fer l’abocament, i en canvi ara és el mateix conductor qui s’encarrega de tota l’operació. D’aquesta manera, el personal que ja no és necessari s’ha destinat a incrementar la neteja viària manual. Per últim, una altra millora ha estat de caire estètic i de qualitat, no tan sols perquè el nou material substitueix el què ja s’havia quedat obsolet –en especial la maquinària-, sinó perquè tots els contenidors tenen la mateixa forma i només es distingeixen els uns dels altres pel color de la tapa superior.


 

El Consell Comarcal de la Selva informa que aquest lloc web utilitza galetes (cookies) de tercers exclusivament per obtenir informació estadística sobre la navegació. Navegar per aquest lloc web implica que se n’accepta l’ús. Per més informació, podeu consultar la nostra nota legal.

Hi estic d'acord.