Es decreta la fase d'emergència per sequera

Us informem de les noves restriccions. Cal reduir el consum d'aigua, és urgent!

 

Aquest dijous dia 1 de febrer s’ha declarat l’emergència per sequera al sistema Ter Llobregat, que afecta la majoria de la població de Catalunya: mes de mig milió de persones.

Les restriccions, que entren en vigor demà, s'apliquen a més de 200 municipis, entre els quals hi ha Barcelona i l'àrea metropolitana i ciutats com Girona, Mataró, Terrassa, Sabadell o Granollers.

L'entrada en la fase d'emergència del Pla Especial de Sequera del sistema Ter Llobregat inclou 202 municipis de les conques internes, amb sis milions d'habitants.

La Generalitat de Catalunya ha elaborat el portal de sequera a través del qual es pot fer el seguiment de l'estat de sequera de cada municipi i de les mesures que s'apliquen en cada situació.

El límit per persona i dia serà de 200 litres i inclou el consum domèstic, les activitats econòmiques, centres sanitaris i usos municipals i les pèrdues en les xarxes de distribució, entre d’altres. El consum a les llars es recomana que se situï al voltant dels 90 litres. La reducció en agricultura passa a ser del 80%, del 50% en ramaderia, i del 25% en usos industrials i recreatius.

Pel que fa la comarca de la Selva, les poblacions de Blanes, Caldes de Malavella. Lloret de Mar, Riudellots de la Selva i  Tossa de Mar han entrat en estat d'emergència.

Consulta les mesures del teu municipi a El Visor de la Sequera: www.sequera.cat

 

Semàfor vermell – Escenari d'emergència (16% de les reserves)

Es produeixen restriccions amb caràcter general a tots els usos, inclosos els urbans, creixents amb l’empitjorament de l’episodi.

Mesures comunes 

  • L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) distribuirà els recursos disponibles per als diferents usos de manera proporcional a la criticitat de les reserves.
  • Les extraccions d’aigua dels aqüífers s’hauran d’adequar al règim que preveu el Pla de sequera per a cada escenari.
  • Les dotacions de consums d’aigua per a l’abastament de la població (litres per habitant i dia) no superaran els límits establerts en el Pla de sequera per a cada escenari.
  • L’Agència Catalana de l’Aigua podrà establir modificacions temporals dels aprofitaments de l’ús del domini públic hidràulic (concessions, autoritzacions d’aprofitament o d’abocament) i aturar la tramitació de nous aprofitaments d’aigües superficials i subterrànies mentre duri la sequera.
  • Els ens titulars dels abastaments en alta fixaran els cabals a distribuir per als serveis d’abastament domiciliari d’acord amb les directrius del Pla i hauran de facilitar la càrrega de cisternes d’aigua als municipis que es trobin en situació imminent de desabastament.
  • Només s’autoritzarà la celebració de proves esportives als rius sempre que no comportin una pèrdua dels recursos embassats ni afectin la qualitat de l’aigua.
  • El règim de cabals de manteniment podrà ser objecte de modulacions temporals en situacions excepcionals de sequera.
  • Els aprofitaments hidroelèctrics funcionaran en règim estrictament fluent o d’acord amb el règim que estableixi l’Agència Catalana de l’Aigua en el cas dels que es troben al peu dels embassaments.

 

Mesures de gestió 

  • Les entitats prestadores del servei d’abastament d’aigua aplicaran les mesures dels seus Pla d’emergència, que poden incloure reduccions de pressió i fins i tot la suspensió temporal en la prestació del servei d’abastament.
  • El Govern podrà establir a proposta d’un Departament o dels ens locals excepcions puntuals a les limitacions/prohibicions per raons d’interès públic.

 

Mesures d'estalvi general

En els sistemes regulats s’estableixen 3 estadis, amb una dotació màxima de consum per persona i dia en cada cas (inclou activitats econòmiques i comercials):

  • EMERGÈNCIA I a 200 litres persona i dia
  • EMERGÈNCIA  II a 180 litres persona i dia
  • EMERGÈNCIA III a 160 litres persona i dia

L’ús de l’aigua per a abastament de la població restarà sotmès a totes les limitacions de les fases d’Alerta i Excepcionalitat amb els afegits següents amb caràcter general:

  • Supressió del reg agrícola en un 80% (es podrà autoritzar només el reg de supervivència de conreus llenyosos).
  • Reducció de l’ús de l’aigua per a usos ramaders del 50%.
  • Reducció del 25% dels consums d’aigua dels usuaris industrials.
  • Reducció del consum d’aigua en els usos recreatius (25% en usos assimilables a urbans)
  • Les administracions locals, a través dels seus plans d’emergència poden establir limitacions/prohibicions addicionals a l’ús de l’aigua en instal·lacions esportives, públiques/privades i en espais lúdics.
  • Els usuaris no domèstic aplicaran les mesures previstes en els plans d’estalvi municipals/sectorials.
  • Supressió total del reg per a usos privats i/o recreatius, tret de les excepcions establertes pel Govern i que s’expliquen a continuació.

 

Mesures específiques en sistemes regulats

Els sistemes regulats a les conques internes de Catalunya inclouen tots aquells municipis que formen part de les següents unitats d’explotació:

9. Embassament de Darnius – Boadella
10. Embassaments Llobregat
12. Embassaments Ter
13. Embassaments Ter – Llobregat

En termes generals es declara quan les reserves baixen per sota del 16%.

Es generalitzen, davant la manca de recursos hídrics, les restriccions a tots els usos per garantir l'abastament per al consum humà amb caràcter prioritari.

 

 

Comunicat del Consell Comarcal de la Selva

Des del Consell Comarcal de la Selva denunciem l'agressió verbal i física que aquest passat dissabte va patir una dona trans resident a la comarca de la Selva en un local d'oci nocturn. 
 
Des del SAI de la Selva donem tot el suport a la víctima i ens posem a la seva disposició.
 

El Consell de la Selva aprova un pressupost de 56 milions d'euros per al 2024

 

El pressupost per a  l’any 2024 representa un increment del 2,10  % respecte de l’any 2023

El Consell Comarcal de la Selva ha aprovat un pressupost de 56 milions d’euros (56.280.033,86 €) per a l’exercici 2024, cosa que representa un creixement de dos milions d’euros respecte de l’exercici 2023, és a dir, un increment del 2,10% en la línia del creixement sostingut dels darrers anys. El pressupost de l’ens selvatà passa dels 54,9 milions d’euros el 2023 a 56,2 milions per al 2024, amb aquest creixement del 2,10%, -que en realitat és del 5%, si comptem que el 2023 hi havien pressupostats 2,5 milions del PLANES i aquest any ja no hi són. A més, cal tenir en compte que el pressupost de l’ens comarcal s’ha de consolidar amb el de NORA i amb el del Patronat del Castell de Montsoriu. Així, tal com ha explicat el president del Consell Comarcal de la Selva, Martí Pujals: “Tenim un pressupost consolidat que supera els 73 milions d’euros.”

El president del Consell Comarcal, Martí Pujals, ha assenyalat:”Es tracta d’una xifra molt important, que és el reflex de la bona feina que hem vingut fet els darrers anys.”

Per a Pujals es tracta d’un pressupost amb fort contingut social, en què, un any més, segueixen augmentant significativament les partides destinades a atenció a les dones, suport a les famílies amb el programa “Temps per cures” i en matèria d’acollida, seguint les prescripcions dels departaments de drets socials i Igualtat i feminismes. Per a aquest 2024, cal destacar l’augment lleuger de la plantilla de Serveis Socials Bàsics, l’incrementa del Pla de Dones: 280.000 de Temps per cures per transferir a ajuntaments amb dos professionals més i el pla d’immigració i acollida, en què s’incorpora un professional més. En l’àmbit educatiu, la dotació d’ajuts i gratuïtats de menjador escolar augmenta en 1.800.000 euros, sobretot perquè amb els nous criteris impulsats pel Departament d’Educació la majoria de famílies poden accedir a ajuts del 100% de l’import del servei -enlloc del 70% que tenien fins ara-; també s’incrementa el ventall de famílies que poden tenir ajut, i es mantenen les gratuïtats als 400 alumnes provinents d’Ucraïna.

En relació amb els treballadors del Consell, el president de l’ens selvatà, Martí Pujals, ha explicat: “El pressupost integra la totalitat de les pujades permeses dels pressupostos generals de l’estat per al 2024 del 2,5% en funció de l’evolució del PIB.” Però, a més, també s’ha inclòs una paga de productivitat de 1.500 euros per treballador/a, cosa que ajudarà a millorar lleugerament la retribució del personal.

En l’àmbit de dinamització econòmica, el Consell Comarcal de la Selva té previst executar bona part de la inversió 2023 en PLANES (2,5 milions d’euros). També el nou programa de 1a Experiència Laboral amb la contractació per un any de 12 persones joves inserides amb un import de 278.522 euros, programes diversos de treball i formació amb l’augment de cinc persones i 100.000 euros més; amb un total d1’4 milions d’euros per a aquest tipus de programes d’inserció laboral. En aquest àmbit s’incrementa la dotació del personal de la unitat d’empresa amb el nou programa de suport a autònoms i més cursos de formació ocupacional sobre gestió empresarial.

Per altra banda, a destacar també el fort component ambiental del pressupost de l’ens selvatà. Pujals ha recordat que la part més important del pressupost d’aquest consell es destina a temes ambientals. El Departament de Territori i Sostenibilitat suporta pràcticament el 50% del pressupost i correspon a matèries com sanejament, gestió i tractament de residus, recollida d’animals o prevenció d’incendis. Així, s’incrementa un 5% el pressupost en sistemes de sanejament, fins els 2’8 milions d’euros.

També cal dir que s’incrementa només un 5% el pressupost en gestió dels residus, fins els 16,5 milions d’euros. Més enllà d’això, s’explica per nous serveis que els consistoris selvatans demanen a NORA. Cal dir que l’augment de costos està bastant contingut gràcies als bons resultats del porta a porta, que generen un retorn.

Aquest model de recollida porta a porta situa els percentatges de recollida selectiva per sobre del 75%, icosà que incrementa els ingressos que reben els ajuntaments pel retorn del cànon de la recollida i tractament de la fracció orgànica.

Això té un efecte molt positiu sobre la despesa dels ajuntaments, ja que el tractament d’una tona de resta té un preu cada vegada més elevat, mentre que el tractament d’una tona de fracció orgànica té un preu molt més baix, al quals s’ha de descomptar aquest ingrés pel retorn de cànon.

A més, en campanyes com la taxa justa: s’invertiran 180.000 euros més en campanyes als municipis que la començaran a implantar de cares als propers mesos. A la planta de compostatge, es complementa amb 180.535 euros més la inversió de 480.000 euros ja pressupostada el 2023 per dotar-la de plaques fotovoltaiques on, com sabeu, tenim un consum elèctric molt alt (finançada en bona part pels fons NEXT GENERATION). En aquest mateix departament, el Centre d’Acollida d’Animals de la Selva comptarà amb  una persona més al servei i una nova furgoneta.

Pel que fa a gestió tributària i cadastral, es manté l’estructura de personal (caldrà, això sí, dotar les 11 places no cobertes actualment) i el pressupost augmenta només per l’augment de les retribucions (un 5% en total). En general, es manté el nivell de delegacions dels ajuntaments.

Finalment, quant a l’organització interna del Consell Comarcal destaca la baixada en uns 194.000 euros el deute públic (s’ha acabat el préstec de l’Agència de Residus de Catalunya  per la planta de compostatge). També s’augmenta la dotació per aplicacions i equips informàtics en un 29% (600.000 euros en total), en la línia d’oferir cada vegada més i millors serveis i prestacions d’administració electrònica.

 

El president de l’ens selvatà, Martí Pujals, ha explicat que el volum total d’inversions puja un total de 804.716 euros, dels quals 50.000 es pagaran amb recursos propis, 351.813 amb transferències diverses (NORA, ajuntaments, Generalitat, etc.), i 342.000 euros es finançaran amb préstec.

El nivell d’endeutament del Consell Comarcal se situa al voltant d’1 milió d’euros, cosa que representa menys d’un 2% del pressupost de l’ens selvatà.

Per departaments, el pressupost del Consell Comarcal de la Selva per al 2024:   Departament de Territori i Sostenibilitat, 28.374.311,20 €; Departament de Serveis a la Ciutadania, 9.630.462,62 €; Departament d’Atenció a les persones, 6.818.517,73 €; Gestió Tributària i Cadastral, 5.118,841,34€, Departament d’Organització Interna, 3.838.308,27€, i el de promoció del territori, de 2.499.592,72 €.

En l’actualitat, el pressupost del Consell Comarcal de la Selva és el més important de Catalunya d’un consell comarcal. Tal com ha explicat el president selvatà en el transcurs de la sessió plenària, només s’acosten al pressupost del Consell Comarcal de la Selva grans consells com el del Maresme o el d’Osona. Per Pujals l’ens selvatà és el més dinàmic de Catalunya, amb el major pressupost, amb més personal i amb més varietat de serveis.

En un altre ordre de qüestions, el ple d’aquesta tarda de dimarts també ha aprovat diverses delegacions de competències, com la de la potestat inspectora en matèria de gestió de residus municipals i neteja viària de l’Ajuntament de Riudarenes, la delegació de l’Ajuntament de Santa Hilari Sacalm de la gestió tributària i recaptatòria relativa a la taxa per la prestació dels serveis de manteniment i conservació del cementeri, la delegació de competències entre l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners i el de Vidreres amb el Consell Comarcal de la Selva en matèria de prevenció d’incendis forestals en urbanitzacions, nuclis de població, edificacions i instal·lacions situats en terrenys forestals, entre altres.

 

El Consell Comarcal de la Selva presenta els seus serveis als alcaldes i regidors

La sessió s’ha programat en format híbrid de manera que la meitat dels regidors i alcaldes han pogut seguir la sessió telemàticament i la resta hi han assistit presencialment a la seu institucional de l’ens selvatà

 

Des del servei de comunicació s'està treballant en l'actualització de la guia de serveis que està previst que a finals d'aquest mes ja estigui finalitzada i es publiqui a la web de l’ens selvatà

 

 

El Consell Comarcal de la Selva ha organitzat una jornada de presentació dels seus serveis dirigida a tots els ajuntaments de la comarca. En aquesta sessió, que s’ha celebrat aquest dimarts, 14 de novembre, a la tarda, hi han participat la major part d'alcaldes i també de regidors selvatans. La sessió s’ha programat en format híbrid de manera que la meitat dels regidors i alcaldes han pogut seguir la sessió telemàticament i la resta hi han assistit presencialment a la seu institucional de l’ens selvatà.

La sessió ha començat a les sis de la tarda amb una benvinguda a càrrec del president, Martí Pujals, que ha destacat la importància dels consells comarcals i dels serveis que presten als ajuntaments. En aquest sentit, Pujals ha assenyalat que el Consell està per servir als ajuntaments i que davant les necessitats que puguin sorgir es poden crear nous serveis que puguin donar-hi resposta. El màxim responsable de l’ens selvatà ha recordat la creació de nous serveis fruit de la petició de diversos ajuntaments, com el servei PREST, el servei de franges, entre altres. Seguidament el nou gerent, Jordi Solà, ha fet una breu introducció de com es desenvoluparia aquesta presentació i s'ha donat per iniciada la sessió de treball.

En el transcurs de la presentació dels serveis hi han intervingut el cap de Departament de d'Atenció a les Persones, Joan Busquets; el cap de Territori i Sostenibilitat, Felip Toledo; la cap de Gestió Tributària i Cadastre, Laura Palmada, i per part del Departament de Promoció del Territori, Pep Gesti, cap de la unitat, ha estat el responsable de presentar aquest departament. El gerent, Jordi Solà, ha presentat el Departament de Serveis a la Ciutadania, del qual ha estat el responsable fins al mes de juliol d’aquest any. També ha estat l’encarregat de fer la presentació del Departament d’Organització interna.

Després d'aquesta presentació s'ha obert un torn obert de paraules en què els electes municipals han pogut preguntar els seus dubtes als responsables corresponents.

Els alcaldes i regidors han valorat molt positivament aquesta iniciativa, i més tenint en compte que molts dels electes han accedit al càrrec per primera vegada.

 

Nova guia de serveis

 

Des del servei de comunicació s'està treballant en l'actualització de la guia de serveis que està previst que a finals d'aquest mes ja estigui finalitzada i es publiqui a la web de l’ens selvatà.

 

El Consell Comarcal de la Selva informa que aquest lloc web utilitza galetes (cookies) de tercers exclusivament per obtenir informació estadística sobre la navegació. Navegar per aquest lloc web implica que se n’accepta l’ús. Per més informació, podeu consultar la nostra nota legal.

Hi estic d'acord.